Tuesday, April 09, 2013

My Past

I translated a poem by Alda Merini yesterday. Angela helped a little...



Il Mio Passato
Spesso ripeto sottovoce
che si deve vivere di ricordi solo
quando mi sono rimasti pochi giorni.
Quello che è passato
è come se non ci fosse mai stato.
Il passato è un laccio che 
stringe la gola alla mia mente
e toglie energie per affrontare il mio presente.
Il passato è solo fumo
di chi non ha vissuto.
Quello che ho già visto
non conta più niente.
Il pasato ed il futuro
non sono realtà ma solo effimere illusioni.
Devo liberarmi del tempo
e vivere il presente giacchè non esiste altro tempo
che questo meraviglioso istante.

My Past
When I have only a few days left
I often repeat softly
that I have to live on memories.
That what is past
is like it has never been.
The past is lace
that squeezes the throat of my mind
and cuts off the energy to face my present.
The past is just smoke
of those who have never lived.
What I have seen
does not matter anymore.
Past and future
are not real but only fleeting illusions.
I must free myself from time
and live in the present since time does not exist
other than this extraordinary moment.


1 comment:

Dave said...

Thank you Bob!